Kissan ja koiran ultraäänitutkimus

Livetissä osataan tehdä vaativatkin kissan ja koiran ultraäänitutkimukset. Ultraäänitutkimus on eläimelle kivuton toimenpide, jonka avulla saadaan tutkittua laaja-alaisesti erilaisia eläinten sairauksia. Ultraäänitutkimuksessa koiralta tai kissalta ajetaan karva lyhyeksi tutkittavalta alueelta. Tutkimus suoritetaan tutkimuskohteesta riippuen joko eläimen maatessa tai seistessä.

Kissan tai koiran ultraäänitutkimukseen valmistautuminen

Jos eläin on kovin herkkä stressaamaan eläinlääkärillä, läähättää voimakkaasti tai on aggressiivinen, sitä voidaan joutua rauhoittamaan kevyesti tutkimuksen onnistumisen takaamiseksi. Tämän vuoksi eläintä on hyvä pitää ruokapaastolla varmuuden vuoksi noin 10 tuntia ennen varattua aikaa. Tästä poikkeuksena ovat pennut, joita ei saa paastottaa muutoin kuin ajanvarauksessa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Jos eläimeltä on tarkoitus tutkia ultraäänellä erityisesti virtsateitä (virtsarakkoa tai munuaisia), on eläin pidettävä virtsaamatta mahdollisuuksien mukaan vähintään 6 tuntia ennen tutkimusta. Ultraääniohjauksessa voidaan ottaa myös erilaisia näytteitä sisäelimistä (muun muassa ohutneulanäytteet) sekä muun muassa virtsanäyte punktiolla pienellä neulalla vatsanpeitteiden läpi.

Kissalla ja koiralla ultraäänitutkimusta käytetään myös sydämen tutkimiseen sekä hankituissa sydänsairauksissa että synnynnäisissä sydänsairauksissa. Kokenut sydäneläinlääkärimme Taru Kangasniemi tekee myös kissojen ja koirien viralliset sydämen ultraäänitutkimukset (koirien Pevisa lausunnot ja kissojen PawPeds). Kissan ja koiran sydämen ultraäänitutkimus pyritään tekemään ilman rauhoitusta. Samalla eläimeltä voidaan myös mitata verenpaine ja tehdä sydänsähkökäyrä (EKG). Tutustu hinnastoomme.