Koiran ja kissan rokotukset 2017-09-12T22:41:07+00:00

Koiran ja kissan rokotukset

Rokotuksilla ehkäistään koirille ja kissoille vaarallisten sairauksien esiintymistä ja rokotuskattavuuden ollessa tarpeeksi laaja myös vastustetaan kansallisesti vaarallisten sairauksien leviämistä maahamme.

Koirille ja etenkin ulkoileville kissoille on tärkeää antaa rabiesrokotus eli rokotus vesikauhua vastaan. Rabies voi tarttua myös ihmiseen ja sairaus johtaa oireiden ilmaannuttua kuolemaan. Rabiesrokotus annetaan normaalisti ensimmäisen kerran 16-viikkoisena ja tästä seuraavan kerran eläimen täytettyä vuoden. Tehosterokotus annetaan tämän jälkeen aina kolmen vuoden välein. Rabiesrokotus on myös pakollinen matkustavalla koiralla ja kissalla.

Koiralle annetaan yleisesti rokotus myös penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta ja parvoripulia vastaan. Ensimmäinen rokotus annetaan normaalisti 12-viikon ikäisenä, tehostus 16-viikon ikäisenä, vuoden ikäisenä ja tämän jälkeen kolmen vuoden välein. Usein koirat rokotetaan samalla parainfluenssaa eli kennelyskää vastaan. Kennelyskärokote tehostetaan vuosittain. Jos tautipaine on kova pikkupennun elinympäristössä, rokotusohjelmaa voidaan aikaistaa edellä mainitusta.

Matkustavan lemmikin rokotussuojaa täydennetään tarvittaessa esim. leptospiroosirokotteella.

Kissalle annetaan rokotus yleisesti kissaruttoa ja kissanuhaa vastaan. Ensimmäinen rokotus annetaan normaalisti 12-viikon ikäisenä ja tehosterokotukset 16-viikon ja vuoden ikäisenä. Tämän jälkeen tehostus annetaan aina 1-3 vuoden välein riippuen rokotteesta.

Lisää tietoa rokotteista ja rokotuksesta saatte henkilökunnaltamme ja Eviran internetsivuilta.

Huomatkaa että näyttelysäännöt rokotusten osalta voivat poiketa yllä mainitusta. Jos suunnittelette matkustustavanne lemmikkinne kanssa ulkomaille, ottakaa jo hyvissä ajoin selvää maakohtaisista suosituksista ja vaatimuksista muun muassa rokotusten ja ekinokokkiloislääkitysten osalta.