Koiran kutina

Kutina tarkoittaa iholla olevaa tuntemusta, joka saa aikaan halun hangata tai raapia. Kaikki koirat raapivat satunnaisesti itseään, mutta jatkuva koiran kutina voi olla myös kiusallinen elämänlaatua heikentävä vaiva. Kutinan oireita voivat olla raapimisen lisäksi mm. kutisevan kohdan pureminen, nuoleminen ja jäystäminen, kehon osien vetäminen pintoja pitkin sekä pyöriminen ja ravistelu.

Koiran kutinan määrä ei ole vakio, vaan se voi voimistua esimerkiksi lämpimissä ja kuivissa olosuhteissa tai koiran ollessa hermostunut tai tylsistynyt.

Koiran kutina – syyt

Kutinan taustalla voi olla useita eri syitä, mutta pitkäkestoisen koiran kutiavan ihon yleisimmät taustasyyt ovat allergiat, ulkoloiset ja ihotulehdukset. Allergisia sairauksia ovat mm. atopia ja ruoka-aineallergia. Ulkoloisista esimerkkejä ovat kapi ja täit. Ihotulehduksiin liittyy usein myös kutinaa ja niiden taustalla voi olla lukuisia erilaisia syitä kuten allergiat, hormonaaliset häiriöt ja ihovauriot. Taustasyiden selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää hoidon onnistumisen kannalta. Jos syytä ei selvitetä, vaan aletaan hoitaa pelkkää kutinaoiretta, voi täysin hoidettavissa oleva sairaus pitkittyä tai jäädä kokonaan hoitamatta.

Omistajan antamat taustatiedot mm. koiran kutinan alkamisajasta, kestosta, vuodenaikaisvaihteluista ja aiemmasta hoitovasteesta ovat ensiarvoisen tärkeitä eläinlääkärille, kun kutinan syytä aletaan selvittää.

Mikäli potilaalla on useita kutinaa aiheuttavia sairauksia päällekkäin (esim. atopia ja ruoka-aineallergia), ovat selvitystyö ja hoito entistä haastavampia. Koiran kutinan syy voi myös vaihdella. Jos aiemmin hyvin hoitoon vastannut allergikko alkaa äkillisesti kutista voimakkaasti, voi kyse olla allergian pahenemisen sijaan esimerkiksi ulkoloistartunnasta.

Koiran kutiavaa ihoa voidaan hoitaa monin eri tavoin. Kun taustasyyt on tunnistettu, voidaan hoito räätälöidä kullekin potilaalle optimaaliseksi.

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä Livetiin.