Kissojen ja koirien hammashoito, suu- ja hammassairaudet

Suu- ja hammassairaudet ovat yksi yleisimmistä koirien ja kissojen sairauksista, mutta hampaiden hoitoon ja suun terveyden ylläpitoon on alettu kiinnittää enemmän huomiota vasta viime aikoina. Monet suu- ja hammassairaudet heikentävät eläimen elämänlaatua ja osa suun ongelmista voi aiheuttaa eläimelle huomattavaa kipua. Suun ongelmien ja kivun havaitseminen voi olla hyvin haastavaa koska eläin ei luontaisesti näytä kipua vaan pyrkii peittämään sen. Kipu suussa vaikuttaa yllättävän harvoin näkyvästi esimerkiksi eläimen syömiseen.

Useimmiten pitkäänkin kestänyt kipu huomataan jälkikäteen vasta kun kipu on hoidettu pois ja eläin piristyy aikaisempaan nähden. Edellä mainituista syistä kissojen ja koirien päivittäinen suun kotihoito sekä säännöllisesti eläinlääkärillä nukutuksessa tehtävä ennaltaehkäisevä hammashoito ja tutkimus ovat äärettömän tärkeitä toimenpiteitä eläimen hyvinvoinnin kannalta. Lue lisää kissojen ja koirien suu- ja hammassairauksista tietopaketeistamme

Kissan ja koiran hammashoito yleisanestesiassa

Kissojen ja koirien hammashoidot tehdään Livetissä yleisanestesiassa. Eläin hengittää happea ja nukutuskaasua hengitysputken kautta. Hengitystiet suojataan toimenpiteen ajaksi. Nukutusta valvoo aina koulutettu henkilökunta. Meillä tehdään sekä ennaltaehkäisevää hoitoa (kissan ja koiran hammaskiven poisto), tutkivaa hoitoa (mm. kissan ja koiran hampaiden röntgenkuvaus ja hammaskartan täyttö) että laaja-alaisesti kirurgisia toimenpiteitä (mm. kissan ja koiran hampaiden poistot, luukystat, suun kasvaimet, koepalat, ienkirurgia ym.).

Ota yhteyttä Livetiin kissan tai koiran hammashoidon tarpeessa!